Vragen
<< Klik om inhoudsopgave weer te geven >> Navigatie:> Welkom op onze help pagina's > Vragen en storingen > Vragen |
De mogelijkheden: Met glasvezel kun je alles wat je al kon en nog veel meer. Met glasvezel is het mogelijk om een zeer hoge datatransportsnelheid te halen (zie ook de volgende vraag). Daardoor is het mogelijk om zeer snel internet te krijgen, digitale TV van zeer goede HD kwaliteit, telefonie (VoIP) en diverse andere diensten zoals beveiliging- en zorgdiensten (blijf langer wonen in je eigen huis). Ook kunnen alle films direct worden afgespeeld en kan er veel beter worden gegamed. Bovendien: voor alle toepassingen is maar één aansluiting nodig. |
Wat is het voordeel van glasvezel?
Het unieke aan glasvezel is, dat je met glasvezel naast heel snel gegevens binnenhalen (downloaden) ook met diezelfde grote snelheid gegevens kan versturen (uploaden). Snel kunnen verzenden is belangrijk voor bijvoorbeeld bewakings- en zorgdiensten. Maar ook als je foto's of grotere bestanden wilt versturen is het erg prettig als dit met een hoge snelheid kan, dan kost dit veel minder tijd. |
Is glasvezel niet veel te duur?
Integendeel, gemiddeld is een glasvezelaansluiting goedkoper. Je moet de kosten voor alle diensten die je nu hebt maar eens optellen; internet, televisie, telefoon. Dat is een behoorlijk bedrag. De dienstenproviders op HSLnet dienen met elkaar te concurreren met aantrekkelijke pakketten op het glasvezelnetwerk. |
Ten opzichte van traditionele (koper)netwerken verbruikt communicatie via glasvezel veel minder energie. Verder is glasvezel milieuvriendelijk vanwege het feit dat er geen (giftige) metalen in de grond gaan. |
Wat zijn de voordelen voor de gebruiker?
•je hebt het snelst mogelijke internet (download en upload van minimaal 150Mb/s) tegen de kosten van gewoon internet; •je kunt tegen een aantrekkelijk tarief ook bellen en (digitaal) tv kijken waardoor je alle andere abonnementen de deur uit kunt doen; •je kunt gebruik maken van de onderlinge ondersteuning van de Coöperatie HSLnet en haar vrijwilligers waardoor je niet meer alleen staat bij een onoplosbaar probleem met je provider en het maar uit moet zien te zoeken; •je hebt, samen met de andere deelnemers, via de ledenraad invloed op de inrichting en de kwaliteit van de dienstverlening en je bent niet langer een consument die maar moet afwachten wat hem wordt voorgeschoteld; •de Coöperatie HSLnet kan diensten van aanbieders testen en adviseren wat het beste is. Op het netwerk kunnen meerdere verschillende dienstenaanbieders actief zijn. De coöperatie zal gesprekspartner zijn richting de netwerkleverancier en de dienstenaanbieders; Individuele vragen en klachten over storingen dien je te melden bij de dienstenaanbieders /provider •omdat je meedoet draag je bij aan en profiteer je van een sterk dorpsinitiatief voor zaken als voorlichting over diensten via internet, stimulering van toepassingen die gebonden zijn aan ons dorp en cursussen voor minder ervaren gebruikers van PC’s en internet. |
Welke garanties (kwaliteit en werking) krijgen wij?
Elke aansluiting wordt direct op een wijkcentrale (PoP) aangesloten. De aansluiting wordt dus niet via een straatkast en één of meerdere wijkkasten naar de centrale aangesloten. In Heeze-Leende komen 4 centrales die onderling met elkaar gekoppeld worden. Indien er een kabelbreuk tussen de centrales is, wordt direct de verbinding over een andere centrale door gekoppeld. Elke centrale is vanzelfsprekend voorzien van een accu-noodvoorziening. De kwaliteitsgarantie is door deze maatregelen erg hoog. (99,9%) |
Wat zijn de kostenverschillen met nu?
De kostenverschillen met de huidige situatie variëren per gebruiker. Als vuistregel kun je zeggen dat een gemiddeld huishouden ongeveer 60 euro betaalt voor de combinatie van internet, telefoon, radio en televisie. Afhankelijk van de compleetheid van de diensten (bijvoorbeeld de internetsnelheid en het aantal zenders) kan dit meer of minder zijn. Dienstenaanbieders via het glasvezelnetwerk van HSLnet bieden hun diensten aan voor rond de 50 euro. Inclusief minimaal 150 Mb/s internet up- en downloaden, televisie (ook HDTV), radio en telefonie. Kijk bij de dienstenaanbieders voor de verschillen. |
Wordt mijn voortuin of oprit ook open gegraven?
Nee, in bijna alle gevallen blijft de voortuin en oprit intact. Onze aannemer werkt met zogenaamde tuinboringen. Hierdoor wordt de glasvezel als het ware onder de tuin door geschoten. Bij de gevel wordt vervolgens de kabel in huis gebracht en naar de meterkast of een andere locatie geleid. |
Ligt het trottoir er weer netjes bij na afloop van het project?
Helaas konden we enige overlast niet voorkomen, zoals hierboven ook gemeld. Onze aannemer droeg er zorg voor dat bestrating weer keurig netjes werd teruggelegd. Ook als blijkt dat na bijvoorbeeld een jaar de bestating verzakt, dan wordt deze in overleg met de gemeente gerepareerd. |
Er komt iemand langs om te 'schouwen'. Samen met deze specialist bekijk je de meest ideale locatie voor de glasvezelaansluiting in de woning. Dat is voor veel woningen het zelfde punt waar ook de kabel voor de kabeltelevisie binnenkomt. Je dient hierbij rekening te houden met vertakkingen naar andere vertrekken in huis. Wil je een 2e TV of extra internet aansluitingen. Meestal worden vanuit de meterkast extra pijpen voor o.a. TV en telefoon aangelegd. Als het modem dan in de meterkast hangt kun je van daaruit gemakkelijker in de andere kamers komen. Gezien de huidige ontwikkelingen is het zonder meer verstandig om er ook voor te zorgen dat bij de TV een vaste internet aansluiting komt. Goede overdracht van beeldinformatie is alleen stabiel bij een bekabelde verbinding. Het nadeel van plaatsten van het modem in de meterkast is meestal de minder gunstige ligging van de meterkast in de woning om overal goede Wifi te krijgen voor o.a. smartphone en tablet. Lees ook ons artikel over Wifi |
Ja, voor het grootste gedeelte zeker. Analoge en digitale TV gaat gewoon over de bestaande coax bekabeling. Computers worden draadloos aangesloten of via de al aanwezige netwerkbekabeling (UTP). Wij kunnen je ook adviseren als je wijzigingen wenst in de bekabeling. Indien nodig kan de monteur deze voor je aanbrengen tegen een meerprijs. |
HSLnet en de providers krijgen met enige regelmaat het verzoek om een modem te verplaatsen vanwege een verbouwing. Uiteraard kunnen wij dit voor je doen. Maar de kosten die dit met zich meebrengt zijn voor de aanvrager. Wil je de modem laten verplaatsen dan wordt hier standaard € 499,=(Excl BTW) voor gevraagd. Wil je een opdracht geven tot verplaatsing dan kun je dit doen via een mail aan directie@hslnet.nl. HSLnet is in het verleden geconfronteerd met gedemonteerde modems, waarbij geprobeerd werd de schuld in de schoenen van een ander te schuiven. Van alle modem installaties zijn foto's gemaakt in en buiten de woning. Ook wijzigingen worden vastgelegd. De huidige bewoner/aanvrager wordt daardoor geconfronteerd met kosten. Zie ook dit artikel over de techniek van glasvezel. |
Voorlopig gebeurt er dan niets. HSLnet sluit alle huizen, bedrijven en instellingen in Heeze-Leende aan. Dat wil zeggen dat we de glasvezel binnenbrengen in elk pand waarvan we van de eigenaar toestemming hebben gekregen om werkzaamheden te verrichten. Wanneer je later besluit om toch diensten via het HSLnet glasvezelnerwerk af te nemen, is het makkelijk om je aan te sluiten en diensten te leveren. |
Welke wijken worden aangesloten?
Alle kernen in onze gemeente Heeze, Leende, Leenderstrijp en Sterksel zijn al aangesloten. Ook bedrijventerrein De Poortmannen is aangesloten. Vanaf 1 maart 2014 hebben alle kernen werkende diensten. En afhankelijk of je aangemeld bent bij één van onze providers kun je genieten van haarscherpe TV; supersnel internet en telefonie via glasvezel van HSLnet. |
Bijna alle woningen zijn reeds aangesloten, behalve in het buitengebied. Als je zich nog NIET aangemeld heeft bij één van de dienstenaanbieders en je woont in één van de kernen dan kun je zich alsnog gratis laten aansluiten. Ligt de glasvezel nog niet binnen dan kun je het beste contact opnemen met de dienstenaanbieder van jouw keuze en deze zal de aansluiting verder in gang zetten. |
Jazeker. Ook de woningcorporaties welke actief zijn in onze gemeente steunen ons glasvezel initiatief. Dus schrijf gerust in dan profiteer je natuurlijk van de beste aanbiedingen. |
De coöperatie sluit ook de woningen en bedrijven in het buitengebied aan. Hoe lang het duurt voordat alle buitengebieden voorzien zijn, is nog niet bekend. Versnelling is mogelijk indien er veel obligaties (in de vorm van voorfinanciering) worden verkocht. Zie ook de volgende vraag. |
Ja. Het kan echter zijn dat er een aantal aansluitingen zo kostbaar zijn, dat graven geen goed idee is. Dit zal van toepassing zijn op slechts enkele panden in Heeze-Leende. Hiervoor zoekt de coöperatie een andere oplossing. Door de (financiële) problemen in 2016 is het proces vertraagd. Vanaf eind 2017 worden nu de buitengebieden geïnformeerd over de aanleg in hun cluster. Een cluster bestaat uit een x-aantal aansluitingen die vastgesteld zijn aan de hand van ligging en infrastructuur. Als er in elke cluster voldoende deelnemers zijn (70%) dan kan de aanleg voor eind 2018 verwezenlijkt zijn. De doelstelling van de coöperatie HSLnet blijft onverminderd: "Glasvezel tot in de haarvaten van de gemeente". We vertrouwen er op dat dit haalbaar blijft, maar dit is mede afhankelijk van de solidariteit van onze burgers. We houden je via de pers en de website op de hoogte. |
Pas zodra je gebruik gaat maken van de diensten zoals internet, televisie en telefonie, ontvang je een factuur van de dienstenaanbieder van jouw keuze. Je kunt er dus voor kiezen om het abonnement voor glasvezeldiensten pas in te laten gaan, zodra de huidige abonnement(en) zijn gestopt. |
De overstapservice verschilt per provider. Dit is tijdens de aanmelding ook met je besproken. Weet je het niet meer neem dan contact op met de provider. |
Ja. Zowel op bedrijventerreinen als in andere gebieden is het mogelijk om als bedrijf een aansluiting te krijgen. We zullen alle panden van een glasvezelaansluiting voorzien. De kosten voor bedrijven gevestigd op het bedrijven terein zullen hoger zijn dan aansluitingen voor consumenten. Dit omdat de investeringen voor de coöperatie hoger zijn. |
Nu alle kernen en Bedrijventerrein De Poortmannen zijn voorzien van een glasvezelkabel, wil HSLnet zo snel mogelijk ook de andere bedrijventerreinen aanleggen. Het tijdstip van aanleggen is afhankelijk van de financiën van HSLnet. HSLnet probeert haar financiële armslag te vergroten door enerzijds meer leden te werven en aanspraak te maken op het breedbandfonds van de provincie en anderzijds nog steeds obligaties aan te bieden, als voorfinanciering op de aanleg. De offertes voor aanleg van bedrijventerreinen Biesven en Langstraat in Leende zijn besproken met de ondernemersvereniging Leende. Dit om eventueel met voorfinanciering door bedrijven een vervroegde aansluiting mogelijk te maken. |
HSLnet biedt via een aantal zakelijke dienstenaanbieders abonnementen specifiek voor zakelijk gebruik. Hiervoor gelden hogere garanties en snellere responstijden in geval van calamiteiten. Daarnaast is het mogelijk voor kleine bedrijven in woonwijken, om een consumentenabonnement te krijgen. |
Bijna alle faxen werken zonder problemen. Het kan zijn dat zeer oude modellen faxen niet werken, maar hier kunnen wij een oplossing voor bieden. |
Ja, het is mogelijk meerdere telefoonlijnen te krijgen. Details hierover ontvang je van de dienstenaanbieders. |
Het is in principe mogelijk om alle telefooncentrales in combinatie met het glasvezelnetwerk te gebruiken. Voor veel centrales zijn hier aparte modules of kastjes verkrijgbaar. Informeer bij de leverancier voor de mogelijkheden. |
Ja. De mogelijkheden hiervoor kun je bespreken met de zakelijke dienstenaanbieders op het netwerk. Omdat je een snelle internet verbinding krijgt zal de afhandeling via PIN ook sneller gaan dan je gewent bent. |
Ja. De mogelijkheden hiervoor kun je bespreken met de zakelijke dienstenaanbieders op het netwerk. |
Ja. De mogelijkheden hiervoor kun je bespreken met de zakelijke dienstenaanbieders op het netwerk. |
Denk hierbij aan pinnen, beveiliging, backup op afstand, telewerken, hosting, verbinden van vestigingen (ook buiten Heeze-Leende), etc. |
Ja, je kunt je huidige telefoonnummer(s) meenemen naar de nieuwe provider. Kijk wel goed of je zelf de opzegging moet regelen of dat de provider dit voor je doet. |
Ja, het is mogelijk om een tweede telefoonlijn te krijgen bij sommige dienstenaanbieders, (voor 5 euro per maand extra). Vergelijk het aanbod van de diverse dienstenaanbieders. Meerdere telefoonlijnen vallen meestal onder een zakelijke aansluiting. HSLnet kent enkele zakelijke aanbieders van diensten. |
Je kunt alle analoge telefoontoestellen gewoon gebruiken. Echter, de hele oude toestellen (op basis van pulsen, bijvoorbeeld met een draaischijf) zijn niet te gebruiken. Digitale ISDN toestellen kun je alleen gebruiken middels een geschikte centrale (zie ook de volgende vraag). |
Ja. Echter, we bekijken graag samen met je de mogelijkheden. Niet alle centrales zijn geschikt, maar we hebben daar alternatieven voor beschikbaar. Neem dit op met de provider! |
Je kunt gewoon gebruik maken van diensten die je waarschijnlijk gewend bent bij de oude provider zoals voicemail, nummerweergave en doorschakelen. Voicemail en nummerherkenning zijn meestal gratis. (=afhankelijk van de provider). Vergelijk het aanbod van de diverse dienstenaanbieders. |
Wanneer iemand een voicemail voor je achterlaat, dan bet je gratis naar de voicemailbox. Ook kun je er voor kiezen om de voicemail in de e-mail te ontvangen. Je kunt dus altijd en overal de voicemail berichten terugluisteren. |
Ja, dit is in bijna alle gevallen mogelijk. De juiste werking van de fax kan echter niet worden gegarandeerd. Contacteer de fabrikant van de fax om te informeren of de fax geschikt is voor telefonie via internet en/of glasvezel. |
Je krijgt een analoge en digitale aansluiting voor de televisie. Het signaal komt digitaal bij je binnen, meestal naast de huidige aansluiting van UPC en KPN. Daar wordt een kastje geplaatst, een zogenaamd glasvezelmodem. De huidige bekabeling in huis (coax kabels) kan blijven liggen en het blijft dus mogelijk om ook meerdere televisies hierop aan te sluiten. De aanbieders op HSLnet bieden allemaal ook digitale televisie aan. Vergelijk het aanbod van de diverse dienstenaanbieders. Voor oudere televisies heb je dan een kastje (zogenaamde set-top box) nodig. Informeer hiernaar bij de nieuwe provider. |
![]() | Ik krijg mijn nieuwe digitale TV niet ingesteld en volg toch de instructies uit het hoofdstuk "TV aansluiten" |
Let op bij aanschaf nieuwe TV! TV instellen op nieuwere TV’s De fabrikanten van TV’s vernieuwen regelmatig de software in de TV waardoor eerdere instellingen verloren gaan of er iets helemaal is veranderd. (zogenaamde Firmware of Software updates) Bij HSLnet merken we dat dit het geval is met nieuwste TV’s van bijna alle bekende merken, waarin nieuwe software is toegepast die in principe is ingesteld op oudere kabel netwerken (van o.a. Ziggo). Bij het instellen van zenders wordt achtereen volgens gevraagd naar: ▪Land instellingen ▪Vervolgens naar de naam van de kabel provider (Meestal Ziggo als voorkeur). Kies hier altijd voor “Andere” ▪En afhankelijk van de laatste keuze worden dan de Frequentie en het netwerk ID gevraagd. Aanvullend kan ook nog gevraagd worden naar de modulatie en de symboolsnelheid. Voor HSLnet zijn deze gegevens als volgt: ▪Frequentie 304.000 ▪Netwerk ID 1000 (Bij Plinq 8888) ▪Modulatie 256 QAM ▪Symbool snelheid 6875 Na het ingeven van deze gegevens wordt er naar de zenders gezocht. Lukt het nog niet probeer dan met de telefonische helpdesk van de provider samen tot een oplossing te komen. Als het dan nog niet lukt kun je onze helpdesk benaderen |
Je kunt het televisiesignaal verdelen met een traditionele coaxsplitter en daarmee meer televisies aansluiten. Voor digitale televisie is per (oude) televisie een settopbox benodigd. Nieuwe televisies kunnen voorzien worden van een smartcard. De smartcard zorgt er alleen voor dat je extra (lees betaalde) zenders kunt kijken. Voor het standaard aanbod heb je geen smartcard nodig. |
Het televisiesignaal staat los van het internetsignaal; dit wordt over twee aparte glasvezels getransporteerd. Het hoeft dus niet te betekenen dat je geen TV meer kunt kijken wanneer internet niet werkt. Kijk je via een settopbox die via internet het TV-signaal binnenhaalt dan heb je ook geen TV. Analoog via de coaxkabel kan (met mindere kwaliteit) wel TV worden gekeken. |
Alle informatie over het zenderpakket kun je bekijken op de website van de provider. |
Net zoals alle andere aanbieders bieden onze providers ook additionele zenderpakketten aan. Denk hierbij aan Film1, Sport1 en Eredivisie Live. Raadpleeg hiervoor de website van de provider. Extra zenders vereisen een smartcard in de TV. |
Bij de verschillende providers is (soms als optie) altijd de mogelijkheid van opnemen aanwezig. Je kunt je wensen en vragen het beste doornemen met de provider. |
Ja, de meeste providers op HSLnet bieden deze dienst aan. Dit betekent dat je ook naar een andere zender kunt kijken dan die op de TV.. |
Dit wordt dikwijls veroorzaakt door interferentie. Interferentie ontstaat door "instraling" van radio golven. Bijvoorbeeld het mobiele 4G netwerk gebruikt frequenties die ook in gebruik zijn door enkele TV-zenders. Signalen vermengen zich dan met elkaar en dat resulteert in blokjes. Instraling kan ook van andere elektronische apparaten komen. Je kunt instraling voorkomen door al de (coax) aansluitingen in huis te voorzien van goede kabels en stekkers zodat de "instraling" niet kan plaats vinden. Kies voor componenten met "kabelkeur". Zie ook ons hoofdstuk over componenten. |
Uw internetverbinding zal minimaal 100Mb download én upload zijn. De glasvezel heeft vooralsnog geen grenzen als het om snelheid gaat. De limiet wordt bepaald door de elektronica, er hoeft dus in de toekomst niet opnieuw gegraven te worden. De apparatuur die we nu gebruiken maakt het al mogelijk om tot 1Gbps te uploaden en downloaden. |
Nee, je kunt onbeperkt gebruik maken van het internet en onbeperkt up- en downloaden. |
Ja. Sommige providers leveren gratis een vast IP-adres en soms moet dit tegen betaling. NB: het is voor de meeste gebruikers niet noodzakelijk om een vast IP adres te krijgen. Bovendien wisselt het IP adres slechts zelden en zijn er gratis oplossingen om hiermee om te gaan. Wil je desondanks een vast IP adres voor bijvoorbeeld de mailserver thuis, dan is dat mogelijk. Overleg dit met de provider. |
Ja. Het glasvezelmodem dat tot 2017 werd geplaatst is erg geavanceerd, het heeft standaard een draadloze router functie. Meer hierover vindt je op de website van fabrikant Genexis. Het is in veel gevallen ook mogelijk om een oud access point of router te gebruiken. Draadloos internet blijft echter sterk afhankelijk van de omgeving. (Storingsinvloeden). Lees hierover meer in ons Wifi thema. |
Er moet onderscheid gemaakt worden tussen 2 typen routers. •Modem/Router combinatie (vaak ADSL): deze zijn niet te gebruiken met de glasvezel verbinding. Je kunt gebruik maken van het glasvezelmodem en de routerfunctie. •Losstaande router: iedere losse router (te herkennen aan één WAN ingang en vier LAN uitgangen) is te gebruiken met de glasvezel verbinding. Echter, standaard biedt het glasvezelmodem reeds dezelfde functionaliteit. Wanneer je een eigen router wilt gebruiken, is het raadzaam de router functionaliteit van het modem uit te laten zetten. |
Kan ik mijn oude e-mail adres blijven gebruiken?
Dit hangt af van het soort e-mail adres dat je gebruikt. We maken onderscheid in 3 typen e-mail adressen. •Heb je een e-mail van de huidige provider (bijvoorbeeld @planet.nl, @chello.nl, @upcmail.nl, @hetnet.nl) dan vervalt deze waarschijnlijk wanneer je overstapt. Informeer hiervoor bij de huidige aanbieder. •Wanneer je een email adres hebt via een (gratis) dienst als Hotmail of Gmail, dan kun je deze blijven gebruiken. De e-mail berichten worden opgeslagen bij de dienstaanbieder en kunnen in combinatie met HSLnet prima gebruikt worden. •Een eigen email adres dat je zelf hebt aangevraagd, zoals info@uwnaam.nl. Hiervoor geldt hetzelfde als hierboven, dit werkt uitstekend in combinatie met HSLnet. |
Deze tips gelden alleen voor een HSLnet e-mail adres. Hiervoor kunnen diverse oorzaken zijn: 1.Controleer altijd eerst of alle functie (Verzenden en ontvangen) werken in de web-versie. (Ga daarvoor naar mijn.hslnet.nl). Als je in deze interface gewoon alle mail ontvangt en ook kunt verzenden ligt de fout NIET bij HSLnet. Je krijgt via onze servers normaal contact met de buitenwereld. De fout ligt dan altijd bij je mail programma. (Outlook; GMail; Thunderbird etc.) 2.Uw instellingen zijn dan verouderd of door de ontwikkelaars van de software (Microsoft; Google etc) gewijzigd. Kijk op de website van de fabrikant (Google; Microsoft etc.) of er onlangs wijzigingen zijn geweest. Kijk ook opnieuw naar de instellingen aan de hand van onze voorbeelden. Bij veel software werkt alles weer correct als je eerst het (foutieve) account verwijderd en daarna de instellingen opnieuw doet. 3.Uw mailbox is vol. Je maakt gebruik van een mailbox in combinatie met IMAP. Bij deze instellingen wordt de mailbox niet automatisch leeg gemaakt. Als je zelf niets verwijderd kom je daardoor aan de maximale diskruimte op onze servers. Je kunt dit het beste controleren door naar webmail te gaan. (mijn.hslnet.nl) Je logt hier in met de gebruikersnaam en wachtwoord. Afhankelijk van de interface die hier is gekozen Roundcube of Horde zie je hier het server gebruik. (Bij Roundcube linksonder naast het tandwiel en bij Horde rechtsboven in de statusbalk. Roundcube Horde
Als dit percentage op (bijna) 100% staat moet je de de mail gaan opschonen). Je zult daarna weer gewoon kunnen ontvangen en verzenden. Lees ook eens ons artikel over mail bewaren. 4.Je hebt geen internet verbinding waardoor er geen mail opgehaald kan worden. (Als internet wel gewoon werkt is dit niet de oorzaak) |
|
Dit probleem kan bij zich elk e-mail adres voordoen. Het heeft niets te maken met het HSLnet e-mail account. Zie de link naar dit artikel: We zeggen bewust: de "mogelijke" oplossing omdat Microsoft (maar ook Google) hun Spam filters zo kritisch maakt dat steeds meer email diensten bij hen op de lijst "mogelijk onbetrouwbaar" (=Spam) komen. Als in een mail van een willekeurige afzender van bijvoorbeeld HSLnet veelvuldig vulgaire teksten of woorden als "viagra" bevat of onbetrouwbare bijlagen heeft, wordt HSLnet mail meer als "onbetrouwbaar" aangemerkt. Het is niet de fout van HSLnet maar de oorzaak moet meer gezocht worden in de beveiliging. Afzenders moeten meer bekendheid krijgen bij de maildienst van Microsoft waardoor ze eerder de status "betrouwbaar" krijgen. Er gaat veel tijd (= mailontvangsten) overheen voordat de status "betrouwbaar" wordt. Het is geen dienst die door mensenhanden wordt beheerd maar alles wordt volgens bepaalde algoritmes afgehandeld. Mensen hebben zelfs de ervaring dat Microsoft mail, van de Microsoft webwinkel, bij een Microsoft live account in de SPAM terecht komt. Hoe moeilijk kan men het voor zichzelf maken! Als een link in Microsoft mail wordt geopend zul je merken dat deze altijd loopt via Eurolink0.safelink.protection.outlook.com. Er is nu ook een lichte vertraging merkbaar bij het inlezen van de koppeling. VEILIGHEID komt bij de providers op plaats EEN. Men wil niet de naam krijgen dat SPAM (lees hackers) via MICROSOFT maildiensten toegang krijgen tot de computer van de gebruikers. Niet alleen de HSLnet maildienst maar veel vooraanstaande maildiensten ondervinden hiervan hinder. Alles in het belang van de beveiliging. |
Is er een echt veilige maildienst?
Ja er is een veilige maildienst namelijk Proton Mail. Je kunt er meer over lezen in |