Het modem en de aansluitingen.

<< Klik om inhoudsopgave weer te geven >>

Navigatie:>  Welkom op onze help pagina's > START gids >

Het modem en de aansluitingen.

NIEUWE MODEM WETGEVING

Vanaf 1 januari 2022 is er een nieuwe modem wetgeving van kracht.

Wat betekent dit?

Consumenten mogen voortaan hun eigen internet modem kiezen!!

Wat dit voor jou als consument betekent kun je het beste nalezen op linkdeze website.

Een eigen modem kan bij sommige gebruikers voordelen bieden, maar dit houdt tevens in dat de gebruiker zelf verantwoordelijk is voor de instellingen en dat de provider in de meeste gevallen het originele modem bij jou achterlaat om in geval van problemen te kunnen onderzoeken of het probleem bij jou ligt of toch in de dienstverlening. Om dit te onderzoeken moet je dus altijd eerst het originele modem aansluiten en dan pas contact opnemen met de provider.

De provider moet jou wel de noodzakelijke instel gegevens verstrekken. o.a welke VLAN gebruikt wordt voor welke functie. Een monteur of helpdesk medewerker van de provider zal NOOIT instellingen doen  of adviezen geven over je eigen modem. (Daarvoor zou hij van de vele honderden modems alle instellingen moeten beheren. Je begrijpt dat dit ondoenlijk is)

In Duitsland is al langer sprake van vrije modemkeuze en het blijkt dat slecht 1 tot 2% van de gebruikers hiervoor kiest. Zie o.a. linkdit bericht.

 

Onderstaande modems zijn de standaard modems binnen HSLnet.

Het Genexis modem is het AOP (Abonnee Overname Punt) met opgebouwd modem.

Het DKT comega modem is in feite alleen het AOP. Hierachter komt dan je eigen modem of het modem van de provider.

 

Dikwijls is op het Genexis modem al een nieuwer type modem als uitbreiding of verbetering geplaats. (Meestal Fritzbox)

 

Bijna alle providers binnen HSLnet leveren nu standaard de Fritzbox en wij en de gebruikers hebben daar goede ervaringen mee. Ook omdat er ideale en eenvoudige uitbreidingen voor o.a. WiFi en domotica mogelijk zijn. Kijk maar eens op de website van Fritzbox.

 

 

Het glasvezel modem.

Je krijgt het glasvezelmodem in bruikleen van de provider (meestal met borgsom). Het glasvezel modem wordt geplaatst door een gekwalificeerde monteur, je hoeft het glasvezel modem dus zelf niet te installeren.

 

Welk modem heeft u?

GenexisModemVanaf 2013 zijn alle woonhuizen opgeleverd met een Genexis modem. Dit zijn linkTitanium 44. (geplaatst vanaf 2013) en linkTitanium 24 (geplaatst vanaf eind 2015).

Dit zijn actieve modems waarop de gebruiker zelf instellingen kan aanpassen.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

DKT Comega  ExplViewVanaf medio 2017 wordt elke nieuwe aansluiting afgemonteerd met een passief FTTH (Fiber To The Home) modem. Dit is de DKT Comega. Meer uitleg hierover staat hier:

In de afbeelding hiernaast zie je de grondplaat met daarboven het passieve modem.

Als jouw aansluiting door de provider is opgeleverd zijn deze 2 units op elkaar geschoven.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Problemen oplossen

In onderstaand overzicht zijn de meest voorkomende problemen omschreven. (Deze symbolen gelden voor de Genexis glasvezelmodems). De iconen op het glasvezelmodem bieden ondersteuning bij het analyseren en oplossen van het verbindingsprobleem.

Het DKT modem heeft slechts 3 Led's die allemaal moeten branden voor een goede werking. (zie DKT beschrijving)

 

 

ICOON

ACTIVITEIT

OMSCHRIJVING

AanUit

LED is uit

Controleer of het glasvezelmodem correct aangesloten is op het stroomnetwerk met de meegeleverde adapter. Neem contact op met de klantenservice van de provider, wanneer een soft reset niet helpt.

communicatie

LED is uit

Er is geen actieve verbinding met de optische poort. Neem contact op met de klantenservice van de provider, wanneer een soft reset niet helpt.

CATV signaal

LED is uit

Er is geen actief signaal op de “CATV connector”. Neem contact op met de klantenservice van de provider, wanneer een soft reset niet helpt.

Dataverbinding

LED is rood

Er is een hardwarematige fout. Herstart het apparaat door de stekker uit het stopcontact te halen. Wacht hierna 1 minuut en plaats de stekker terug. Neem contact op met de klantenservice van de provider als het probleem blijft

Telefoonlijn

LED is uit

De telefoonverbinding is niet ingeschakeld. Controleer of het telefoontoestel juist is aangesloten. Neem contact op met de klantenservice van de provider, wanneer een soft reset niet helpt.

Telefoonlijn

LED knippert

Telefoonservice is niet volledig gestart. Controleer of de hoorn correct op de haak ligt en/of het toestel op de juiste aansluitpoort is aangesloten. Neem contact op met de klantenservice van de provider, wanneer een soft reset niet helpt.

Internet activiteit

LED is uit

De internetverbinding is niet ingeschakeld. Als je deze dienst wel heeft aangevraagd neem dan contact op met de klantenservice van de provider.

Internet activiteit

LED knippert

De internetverbinding is niet volledig gestart. Àls dit probleem zich na een soft reset blijft voordoen neem dan contact op met de provider.

WLAN

LED is uit

Voer een harde reset uit, zoals beschreven op pagina 1, om terug te gaan naar de fabrieksinstellingen. Let op: bij een harde reset worden ook het Wifi instellingen teruggezet naar de fabrieksinstellingen. Als dit niet helpt neem dan contact op met de helpdesk van de provider.

 

Kan ik glasvezel zelf verplaatsten of repareren?

Voor glasvezel aansluitingen gelden dezelfde voorwaarden als voor alle andere nutsvoorzieningen, wat betekent dat de aansluiting eigendom is van HSLnet. Indien hier door de bewoners of derden (=aannemers) wijzigingen worden aangebracht zullen de kosten voor herstel in rekening worden gebracht. Door de aannemer werd altijd een paar meter op een rolletje voor de gevel gelegd zodat bij eventueel latere aanpassingen er extra kabelruimte is.

Tijdens de aanleg zijn, door de aannemer, van elke situatie zowel binnen- als buitenshuis foto's gemaakt en in een dossier verwerkt. Wijzigingen worden door de aannemer steeds bijgewerkt in dit dossier. We kunnen dus altijd zien hoe de aansluiting oorspronkelijk was.

Glasvezel is een zeer dunne vezel die door een Doe Het Zelver niet kan worden afgemonteerd of gewijzigd. De glasvezel wordt door de monteur afgemonteerd in de grondplaat van het modem. Men gebruikt hiervoor de zo genoemde pigtails. Dit zijn voor gemonteerde connectors die het licht optimaal in het glasvezelmodem brengen. Er worden er 2 in het modem aangebracht. Één voor de CATV signalen en één voor internet en telefonie. Deze pigtail wordt met een speciaal lasapparaat aan de oranje glasvezel gelast. We praten hier over licht dus is het belangrijk dat de las geen afbuiging van het licht veroorzaakt.

In vaktermen wordt de grondplaat ook wel FTU genoemd (Fiber Termination Unit). Dit deel wordt vervolgens volledig afgeschermd zodat het licht geen schade kan toebrengen aan je ogen. Tot hier is het signaal optimaal met mogelijkheden tot een enorme bandbreedte.

Na plaatsing van de aansluiting wordt door de monteur een dempingstest gedaan om er zeker van te zijn dat er geen verliezen zijn tussen het POP station en je woonhuis. Deze demping moet aan bepaalde voorwaarden voldoen om er zeker van te zijn dat de aansluiting jarenlang onbezorgd blijft werken.

Pigtail

Pigtail

 

Als je geen glasvezeldiensten gaat afnemen blijft het bij deze installatie, maar kunnen onze andere tips je toch helpen optimaal gebruik te maken van de huidige aansluiting.

Heb je wel glasvezeldiensten besteld dan wordt op deze grondplaat het modem geklikt. Nu is het echter belangrijk dat het glasvezel signaal tot aan de TV en computer van goede kwaliteit blijft. Hierop heb jezelf veel invloed door gebruik te blijven maken van goede componenten.