<< Klik om inhoudsopgave weer te geven >> Navigatie:> Welkom op onze help pagina's > E-Mail > Mail programma's en instellingen |
Lokale e-mail programma's
Algemene waarschuwing !
Doordat hosters en providers steeds meer belast worden met Spam en Phishing, worden de regels voor verzenden van emails steeds kritischer. Bij gebruik van oudere software of apps kan het dan zijn dat de instellingen niet meer goed functioneren, omdat de hosting provider genoodzaakt wordt om instellingen aan te passen. Ze hebben dit vooraf altijd goed getest.
Het is altijd belangrijk dat de nieuwste software op je apparaten staat. Dus zorg voor regelmatige updates. Probeer bij problemen altijd eerst of de webmail wel werkt (Voor HSLnet is dit "mijn.hslnet.nl") Werkt dit wel dan is het dus een lokaal probleem. Wat bedoelen we met een lokaal probleem: •De software (client) op de PC is verouderd •Een ander programma blokkeert een soepele werking (Bijvoorbeeld: Antivirus uitschakelen om dit te testen) •Bloatware zorgt voor problemen. *Bloatware is voorgeïnstalleerde software van de PC fabrikant. •Test anders je mailaccount op een andere configuratie (Bijvoorbeeld een andere PC of een mobieltje), of met een andere client. |
Nogmaals: Zorg altijd dat je mailclient op je computer up to date is. Hou je PC veilig!!
Onderstaand geven we een opsomming van de diverse programma's die vanaf de PC de e-mail ophalen en versturen.
Belangrijk: Je krijgt van de provider altijd een e-mail adres; accountnaam of gebruikersnaam en een wachtwoord.
Let bij het ingeven van deze gegevens er goed op dat je hier geen typefouten maakt.
Alle -e-mail providers kunnen je per mail-programma exact door geven hoe de instellingen moeten zijn. Meestal vindt je dit terug op hun website.
Bij HSLnet is de accountnaam (gebruikersnaam) bijna identiek aan het mailadres alleen de gebruikersnaam heeft een "." en het email adres heeft een "@".
Mail programma's werken dikwijls niet omdat er typefouten worden gemaakt in naam en/of wachtwoord.
Voorbeeld: links met "." (punt); rechts met "@" (apestaartje)
Gebruikersnaam (accountnaam) |
Mailadres |
voornaam.achternaam.hslnet.nl |
voornaam.achternaam@hslnet.nl |
Om een uitgebreide beschrijving te zien klik je op één van onderstaande balken. (Sluiten door opnieuw te klikken). De afbeeldingen die daarna verschijnen kun je ook door klikken vergroten en verkleinen.
Klik steeds op de afbeelding voor een vergroting. Als je elke stap nauwkeurig volgt kan er niets mis gaan.
|
Microsoft is gestopt met de update van dit pakket ! Sinds januari 2017 wordt dit pakket door Microsoft NIET meer ondersteund. Dit betekent dat dit pakket geen updates meer krijgt waardoor de veiligheid ernstig wordt bedreigd. We adviseren je daarom om dit pakket NIET meer te gebruiken. Wie de programma's al op de computer heeft staan, kan ze nog gewoon gebruiken, maar dat is niet verstandig. Internetcriminelen kunnen nieuw ontdekte kwetsbaarheden in de software uitbuiten en toegang krijgen tot je computer. Stap dus over naar veilige alternatieven.
Klik steeds op de afbeelding voor een vergroting. Als je elke stap nauwkeurig volgt kan er niets mis gaan.
Open Windows Live Mail. Klik op het tabblad "Bestand" Selecteer "opties" en daarna "e-mailaccounts" Klik op "Toevoegen" Selecteer "E-mailaccount" en klik op "Volgende" Voer de details in zoals weergegeven. Vervang e-mail, wachtwoord en naam met de eigen gegevens. Serverinstellingen configureren volgens onderstaand voorbeeld. LET OP: Gebruikersnaam is de accountnaam en bevat geen "@" maar een (.) punt. Klik in het volgende scherm op "Voltooien". Bij het overzicht met accounts kun je op "Sluiten" drukken. |
Microsoft stopt in 2023 met de update van dit pakket !
Klik steeds op de afbeelding voor een vergroting. Als je elke stap nauwkeurig volgt kan er niets mis gaan. Open het tabblad "Bestand". Klik op de button "+Account toevoegen". Let hier goed op: Maak de button actief "Handmatige instelling of extra servertypen" (helemaal links onderin) en klik op volgende. Maak de button "POP of IMAP" actief. Vul de velden in: Naam is de afzender naam. Klik nu op "meer instellingen". Je kunt hier eventueel ook in het eerste invul veld ook een naam typen ter herkenning bij meerdere accounts. (bijv: Mail HSLnet of Privé mail). Klik op tabblad "Server voor uitgaande e-mail". Zet het vinkje voor "Voor de server voor mijn uitgaande e-mail (SMTP) is verificatie vereist". Klik op de tab "Geavanceerd". Vul de gegevens in zoals hieronder aangegeven. Klik hier op "Volgende" om de instellingen te testen en af te sluiten. |
Klik steeds op de afbeelding voor een vergroting. Als je elke stap nauwkeurig volgt kan er niets mis gaan. Open de Tab "Bestand". Klik op de button "+Account toevoegen". Maak de button "Serverinstellingen of extra servertypen handmatig configureren" actief. (links onder) en klik volgende. Maak de button "Internet e-mail" actief en klik volgende. Vul de velden in met de eigen gegevens en vink het vakje "Wachtwoord onthouden" aan. Klik dan op vakje "Meer instellingen". Je kunt hier eventueel in het eerste invul veld ook een naam typen ter herkenning bij meerdere accounts. (bijv: Mail HSLnet of Privé mail). Klik dan op tabblad "Server voor uitgaande e-mail". Zet vinkje in vakje "Voor de server voor uitgaande e-mail (SMTP) is verificatie vereist" en klik op tabblad "Geavanceerd". Vul de waardes in zoals in onderstaand scherm staat aangegeven. Klik op OK om de "Geavanceerde instellingen" op te slaan. Je komt weer terug in het dialoog-scherm van stap 5. Klik hier op "Volgende" om de instellingen te testen en af te sluiten
|
Klik steeds op de afbeelding voor een vergroting. Als je elke stap nauwkeurig volgt kan er niets mis gaan. Open de Tab "Extra" en ga naar het submenu "Accountinstellingen". Klik op de button "Nieuw". Maak de button "Microsoft Exchange. POP3, IMAP of HTTP" actief. (=bovenste) en klik volgende. Vul de naam en e-mail adres in op de eerste 2 regels en maak het veld actief: "Serverinstellingen of extra servertypen handmatig configureren". (Links onder). Klik daarna op Volgende. De eerste optie "Internet e-mail" staat automatisch goed. Klik op "Volgende". De eerste 2 velden zijn automatisch ingevuld en verder vul je de "persoonlijke gegevens" in. Klik daarna op "Meer instellingen". Onderstaande afbeelding is informatief. (Je kunt eventueel de eerste regel met een eigen instelling invullen. Bijvoorbeeld "Mail HSLnet" of "Privé mail"). Druk daarna op "Server voor uitgaande e-mail". Zorg ervoor dat een vinkje staat voor "Voor de server voor uitgaande e-mail (SMTP) is verificatie vereist" en klik op tabblad "Geavanceerd". Zet in onderstaande tabblad de beveiligings-instellingen zoals aangegeven en druk op OK Je komt terug op het tabblad waar de persoonlijke gegevens zijn ingevuld. Druk daar op "Accountinstellingen testen.." Als alles goed is krijg je onderstaand scherm. Klik nu op "Sluiten" en in het volgende scherm weer op "Volgende" waarna een scherm verschijnt met "Procedure is voltooid". Klik nu nog een keer op "Voltooien". |
Klik steeds op de afbeelding voor een vergroting. Als je elke stap nauwkeurig volgt kan er niets mis gaan. Open de Tab "Extra" en ga naar het submenu "Accountinstellingen". Activeer op de button "Nieuwe e-mailaccount toevoegen" en klik op "Volgende". Maak de button "POP3" actief. (=tweede) en klik volgende. Vul de "Gebruikersgegevens" in evenals de "Aanmeldingsgegevens" en de "Server gegevens." Deze laatste gegevens moet je overnemen van het scherm. Klik daarna op "Meer instellingen". De accountnaam is de naam zoals verstrekt echter met een "." (punt) en niet met een "@" Onderstaande afbeelding is informatief. (Je kunt eventueel de eerste regel met een eigen instelling invullen. Bijvoorbeeld "Mail HSLnet" of "Privé mail"). Druk daarna op "Server voor uitgaande e-mail". Zorg ervoor dat een vinkje staat voor "Voor de server voor uitgaande e-mail (SMTP) is verificatie vereist" en klik op tabblad "Geavanceerd". Zet in onderstaande tabblad de beveiligings-instellingen zoals aangegeven en druk op OK Je komt terug op het tabblad waar de persoonlijke gegevens zijn ingevuld. Druk daar op "Accountinstellingen testen.." Als alles goed is krijg je onderstaand scherm. Alle vinkjes moeten groen worden. Als dit niet zo is moet je vanaf het 4e scherm alles even opnieuw nalopen. Als alles goed is klik dan op "Sluiten" en in het volgende scherm weer op "Volgende" waarna een scherm verschijnt met "Procedure is voltooid". Klik nu nog een keer op "Voltooien".
|
Klik steeds op de afbeelding voor een vergroting. Als je elke stap nauwkeurig volgt kan er niets mis gaan. Open in Outlook Express het menu "Extra" Kies nu in het submenu de optie "Accounts". Kies in het volgende scherm de optie "Toevoegen". Kies in het volgende scherm de optie "E-Mail.." Vul de naam in zoals de ontvangers je zullen zien en druk op "Volgende". Vul het e-mail adres in zoals je dat hebt ontvangen samen met het wachtwoord en druk op "Volgende". Vul de servernamen in zoals in het scherm weergegeven en druk weer op "Volgende". Vul de "gebruikersnaam = accountnaam" in (=zonder "@") en het wachtwoord zoals je hebt ontvangen. Druk nogmaals op "Volgende". Je hebt nu alle instellingen ingevuld. Maar het account is nog NIET VEILIG. Druk eerst op "Volgende". Nu gaan we het account beveiligen. Ga weer naar de eerste 2 stappen. ("EXTRA" en "Accounts"). Kies in het scherm (zie voorbeeld) het account wat zojuist is aangemaakt en druk op "Eigenschappen" Selecteer de tab "Servers" en zet een vinkje voor de optie "Voor deze server is verificatie vereist". Kies daarna het tabblad "Geavanceerd". Vul alle gegevens in zoals in onderstaand scherm. Druk daarna op "OK" en het laatste scherm nogmaals op "Sluiten" De instellingen zijn nu afgerond. |
Klik steeds op de afbeelding voor een vergroting. Als je elke stap nauwkeurig volgt kan er niets mis gaan. Omdat per IOS ( en apparaat IPAD of IPhone) de beschrijving anders kan zijn staat in rood een andere omschrijving.
Ga eerst naar Instellingen en kies daar voor E-Mail, contacten, agenda's. (Accounts en wachtwoorden) Klik op "Voeg mailaccount toe" (Nieuw account)
Kies de optie "Andere" Kies nu mailaccount toevoegen: Vul nu de gegevens in: Met "VOLGENDE" ga je steeds een scherm verder Kies hier voor IMAP en vul ontbrekende gegevens in. (Gebruikersnaam is met "." (punt) en zonder "@"). Vul de gegevens in en druk in weer op "Volgende". Druk weer op "Volgende" en sla de gegevens op.
|
Klik steeds op de afbeelding voor een vergroting. Als je elke stap nauwkeurig volgt kan er niets mis gaan. Ga in de Mail App naar "Voeg account toe..." Kies een mailaccount om toe te voegen. Maak "Voeg andere Mail-Account toe" actief. (onderste optie). Daarna "Ga door" Mail account toevoegen. De gegevens invullen en klik op "Maak aan" Er verschijnt een melding: "Account moet handmatig worden geconfigureerd". Het scherm is identiek aan voorgaand scherm. Druk nu op "Volgende". Kies nu "IMAP". Vul de server gegevens in zoals in het voorbeeld en de gebruikersnaam met wachtwoord Vul ook hier weer de gegevens in zoals op het scherm maar met de eigen naam en wachtwoord. (wachtwoord komt automatisch mee uit vorige scherm) Klik als laatste op " Maak aan". Uw email is geconfigureerd Op OS X 10.9 "Mavericks" werden veilige SSL verbindingen automatisch geconfigureerd. Je kunt dit verifiëren via het menu Mail - Voorkeuren - Geavanceerd. Hier moet een vinkje voor Gebruik SSL staan. In Mail - Voorkeuren - Accountinformatie - Server voor uitgaande e-mail - Wijzig SMTP-server lijst... Ook hier moet een vinkje voor "Gebruik SSL" staan. |
Klik steeds op de afbeelding voor een vergroting. Als je elke stap nauwkeurig volgt kan er niets mis gaan.
Ga in de tablet of smartphone naar: Instellingen, daarna naar E-Mail. Bij E-mail kies je voor account toevoegen. Vul alles in zoals op onderstaande afbeeldingen. (Email; wachtwoord en vinkje aanzetten) Kies account type "IMAP". Vul alle velden weer in met de eigen gegevens; (gebruikersnaam is zonder "@"maar met "." (punt). Wachtwoord is al correct ingevuld. Daarna op "Volgende". Bij beveiligingstype komt 'n extra dialoog waar je STARTTLS moet kiezen. Het 3e scherm is het resultaat. De SMTP instellingen dienen ook weer ingevuld te worden. Daar waar noodzakelijk met de eigen gegevens. In het volgende scherm kun je optioneel enkele zaken aanpassen. (De standaard gegevens voldoen meestal). Als laatste kun je nog aangeven hoe je bij de ontvanger wordt weergegeven.
|
Klik steeds op de afbeelding voor een vergroting. Als je elke stap nauwkeurig volgt kan er niets mis gaan. Deze handleiding is uitsluitend bedoeld voor Eudora 7. De nieuwste versie van Eudora is gebaseerd op Mozilla Thunderbird zie hieronder voor de desbetreffende handleiding. N.B. Wat hier weergegeven wordt is gezien vanuit een nieuwe/lege installatie van Eudora. Je wijzigt de huidige instellingen. Controleer alle velden zoals weergegeven in de afbeeldingen. Vul daar waar de persoonlijke gegevens gevraagd worden ook de gegevens in. Klik in het menu "Tools" en daarna op "Options". Scroll in het dialoogvenster naar boven en klik op "Getting Started". Vul de persoonlijke gegevens in en de server gegevens zoals te zien op het scherm. Klik daarna op "OK". Klik in de lijst links op "Checking Mail". Wijzig hier het veld door op het pijltje naar beneden te klikken in: Secure Sockets when Receiving: Required, STARTTLS. Klik in de lijst links op "Incoming Mail". Je hoeft hier niets te wijzigen maar kijk de instellingen wel even na. APOP en RPA werken NIET. Je kunt indien gewenst hier voor IMAP in plaats van POP kiezen. Klik in de lijst links op "Sending Mail". Wijzig hier het veld door op het pijltje naar beneden te klikken in: Secure Sockets when Receiving: Required, STARTTLS. Klik op "OK" om de nieuwe instellingen te accepteren Druk nu Ctrl+M om de mail op te halen, de dialoog voor het invoeren van het wachtwoord verschijnt. Vul in: Password: Het wachtwoord wat je van HSLNet gekregen hebt (of zoals je het gewijzigd hebt op mijn.hslnet.nl). Zorg dat het vinkje aan staat bij: Remember password for this personality. |
Klik steeds op de afbeelding voor een vergroting. Als je elke stap nauwkeurig volgt kan er niets mis gaan. Klik bij Accounts - Nieuwe accounts aanmaken op "E-mail" Nieuw of bestaand account. Klik hier op "Dit overslaan en mijn bestaande e-mailadres gebruiken" Vul de gebruikersgegevens in zoals je deze ontvangen hebt en klik op "Doorgaan" Het scherm wordt uitgebreid met de keuze POP of IMAP. Kies "POP3" en klik op "Handmatige configuratie" Zorg dat alle gegevens ingevuld worden zoals in onderstaand scherm. Let op "Gebruikersnaam" is zonder "@". Zie de informatie die je hierover hebt ontvangen. Als alle overige gegevens overeenkomen druk je op "Klaar". MOGELIJKE AANPASSINGEN !!!! Bij de nieuwste versie (2018) van Thunderbird is gebleken dat er bepaalde instellingen automatisch gebeuren, waardoor het verzenden van e-mail NIET goed gaat. In onderstaande schermen staat afgebeeld welke aanpassingen er gedaan moeten worden om ook het verzenden werkend te krijgen.
|