Overstappen naar een nieuw mailadres

<< Klik om inhoudsopgave weer te geven >>

Navigatie:>  Welkom op onze help pagina's > E-Mail >

Overstappen naar een nieuw mailadres

Jouw nieuwe glasvezelaansluiting en E-Mail

 

Je hebt besloten om naar HSLnet over te stappen. Een verstandige beslissing! Die beslissing heeft wel gevolgen voor het huidige e-mailadres; dat vervalt in de meeste gevallen (KPN, Telfort, XS4All).

Als je het huidige adres bij bijvoorbeeld KPN wilt behouden, kost dat je maandelijks bij KPN (E-mail- Only-abonnement) 7,50 euro. (Status jul 2019) In onderstaand artikel presenteren wij je onder optie 3 een goedkopere oplossing.

Heb je nu al een eigen mailadres (domein) of een gratis dienst van bijvoorbeeld Gmail, Hotmail, Outlook of Live.nl, dan is er voor niets aan de hand en kun je straks op het HSLnet glasvezelnetwerk gewoon de mail via meerdere adressen blijven ontvangen en versturen.

De mogelijkheden betreffende (nieuwe) e-mailadressen op een rijtje gezet, want HSLnet helpt je graag op weg!

 

Overgang naar een nieuw e-mailadres

Wil je geen extra hoge kosten maken voor een nieuw e-mailadres, dan zijn er diverse oplossingen waardoor de overgang naar een nieuw mailadres soepel kan verlopen. HSLnet helpt je hiermee graag op weg. Er zijn diverse opties:

 

1.Maak gratis een mailadres aan bij een gratis aanbieder zoals outlook.com (van Microsoft) of gmail.com (van Google). Ook is er nog een kleine aanbieder, namelijk Protonmail die een zeer goed beveiligde e-maildienst heeft met Zwitserse privacy. Bij Protonmail heeft de gratis versie wel enkele beperkingen, maar de dienst is voor een gemiddelde gebruiker meer dan voldoende. In principe hoef je bij deze providers nooit meer te veranderen. Wil je een adres bij een van bovenstaande providers, ga dan naar de website van respectievelijk outlook.com; gmail.com of protonmail.com/nl en vraag een account aan.

2.Je kunt bij onze HSLnet-providers Trined en Plinq ook een gratis e-mailadres krijgen, maar dat kan pas als de aansluiting echt actief is. HSLnet raadt aan eerder een nieuw mailadres te regelen zodat je tijdig de contacten kunt infomeren.

3.Wil je nooit meer van mailadres veranderen? Registreer dan gewoon een eigen domein. Die domeinnaam kan aangevraagd worden bij een hostingbedrijf. Daarmee blijf je eigenaar van de naam en kun je eventueel tegen een kleine meerprijs ook een eigen website maken.
Bij bijvoorbeeld Keurigonline.nl kan dit vanaf 12 euro per jaar. Je hebt dan meerdere vaste e-mailadressen die je altijd behoudt, ook bij verandering van provider. Meer informatie? Zoek op google met de zoekwoorden: eigen e-mailadres maken.

 

Met het nieuwe e-mailadres ben je er nog niet!

Wanneer je de voorbereidende stappen hebt genomen voor het overstappen, is het tijd om de contactpersonen in te lichten over het nieuwe e-mailadres. Laat vooral niet weten dat je oude e-mailadres ook nog blijft bestaan, want dan is de kans groot dat men dat adres blijft gebruiken.

De tweede stap is het aanpassen van alle accounts, denk daarbij aan Facebook, Twitter, Pinterest, maar ook bijvoorbeeld abonnementen op kranten, tijdschriften enzovoort. Vergeet ook niet DigiD en de banken. Omdat de kans bestaat dat je een aantal contacten vergeet te informeren, is het verstandig om voorlopig ook even het oude adres aan te houden. Immers, bij verhuizing gebruik je daarvoor ook een doorstuurservice.

Het wijzigen van e-mailadressen bij instanties zoals banken, DigiD en Facebook moet je zelf doen door in te loggen op de betreffende website en daaronder de persoonlijke gegevens, het nieuwe e-mailadres in te vullen. De meeste instanties zullen deze wijziging aan je bevestigen.

Alle andere contacten zul je met een mailtje zelf moeten informeren. Als je dit doet, denk dan wel aan de privacy van de contacten en zet niet alle namen in de CC of BCC (zie hier voor meer uitleg over BCC).

 

Als dit gebeurd is, kan er nog een extra stap worden gezet door in het bestaande mailadres een doorstuurservice in te richten, of een afwezigheidsmelding te activeren. Deze doorstuurservice of afwezigheidsmelding kun je bij e-mail zelf inrichten. Dat inrichten is per mailprogramma verschillend.

Gebruik je bijvoorbeeld Outlook als mailprogramma, dan werkt dit als volgt:

 

Voor Microsoft Office Outlook 2016, 2013 en 2010:

Open het tabblad Bestand en klik op het tabblad Info in het menu.

Klik op Automatische antwoorden (bij afwezigheid).

In het dialoogvenster Automatische antwoorden schakel je het selectievakje Automatische antwoorden verzenden in.

Vul in het tekstvak de gewenste tekst in. Bijvoorbeeld: Dit mailadres is vervallen en wordt niet meer gelezen. Graag berichten sturen naar: uwnaam@mailadres.com.

 

Je kunt ook voor andere instellingen kiezen. Bijvoorbeeld een maand lang alleen de berichten laten doorsturen naar het nieuwe adres, waardoor je zelf ziet wie het nieuwe adres nog niet heeft gebruikt, of je ziet degenen die je vergeten bent te informeren. Maak een filter aan in de nieuwe maildienst, zodat de mails van het oude mailadres in een aparte map terechtkomen. Eens per week kun je die map doorlopen om te zien of er nog mail binnenkomt. In een ideale situatie komt er na een paar maanden alleen nog spam op binnen.

 

Nieuwsbrieven van bedrijven hebben meestal als afzender noreply@..........nl. Verstuurders van nieuwsbrieven hebben de wettelijke verplichting om onderin de mail een afmeld en/of wijziging te vermelden. Via deze links kun je dan alsnog het mailadres aanpassen of uzelf meteen afmelden.

 

Voorbeeld van deze verplichte optie in de HSLnet nieuwsbrief:

 

Unsubscribe

Veel succes met de nieuwe e-mailinstellingen!