Overstappen naar nieuw mailadres

<< Klik om inhoudsopgave weer te geven >>

Navigatie:>  Welkom op onze help pagina's > E-Mail >

Overstappen naar nieuw mailadres

Uw nieuwe glasvezelaansluiting en E-Mail

 

U heeft besloten om naar HSLnet over te stappen. Een verstandige beslissing! Die beslissing heeft wel gevolgen voor uw huidige e-mailadres; dat vervalt in de meeste gevallen (KPN, Telfort, XS4All).

Als u uw huidige adres bij bijvoorbeeld KPN wilt behouden, kost dat u maandelijks bij KPN (E-mail- Only-abonnement) 7,50 euro. (Status dec 2018) In onderstaand artikel presenteren wij u onder optie 3 een goedkopere oplossing.

Heeft u nu al een eigen mailadres (domein) of een gratis dienst van bijvoorbeeld Gmail, Hotmail, Outlook of Live.nl, dan is er voor u niets aan de hand en kunt u straks op het HSLnet glasvezelnetwerk gewoon de mail via meerdere adressen blijven ontvangen en versturen.

De mogelijkheden betreffende (nieuwe) e-mailadressen op een rijtje gezet, want HSLnet helpt u graag op weg!

 

Overgang naar een nieuw e-mailadres

Wilt u geen extra hoge kosten maken voor een nieuw e-mailadres, dan zijn er diverse oplossingen waardoor de overgang naar een nieuw mailadres soepel kan verlopen. HSLnet helpt u hiermee graag op weg. Er zijn diverse opties:

 

1.Maak gratis een mailadres aan bij een gratis aanbieder zoals outlook.com (van Microsoft) of gmail.com (van Google). Ook is er nog een kleine aanbieder, namelijk Protonmail die een zeer goed beveiligde e-maildienst heeft met Zwitserse privacy. Bij Protonmail heeft de gratis versie wel enkele beperkingen, maar de dienst is voor een gemiddelde gebruiker meer dan voldoende.  In principe hoeft u bij deze providers nooit meer te veranderen. Wilt u een adres bij een van bovenstaande providers, ga dan naar de website van respectievelijk outlook.com; gmail.com of protonmail.com/nl en vraag een account aan.

2.U kunt bij onze HSLnet-providers Trined en Plinq ook een gratis e-mailadres krijgen, maar dat kan pas als uw aansluiting echt actief is. HSLnet raadt u aan eerder een nieuw mailadres te regelen zodat u tijdig uw contacten kunt infomeren.

3.Wilt u nooit meer van mailadres veranderen? Registreer dan gewoon uw eigen domein. Die domeinnaam kan aangevraagd worden bij een hostingbedrijf. Daarmee blijft u eigenaar van de naam en kunt u eventueel tegen een kleine meerprijs ook een eigen website maken.
Bij bijvoorbeeld Keurigonline.nl kan dit vanaf 12 euro per jaar. U heeft dan meerdere vaste e-mailadressen die u altijd behoudt, ook bij verandering van provider. Meer informatie? Zoek op google met de zoekwoorden: eigen e-mailadres maken.

 

Met het nieuwe e-mailadres bent u er nog niet!

Wanneer u de voorbereidende stappen hebt genomen voor het overstappen, is het tijd om uw contactpersonen in te lichten over uw nieuwe e-mailadres. Laat vooral niet weten dat uw oude e-mailadres ook nog blijft bestaan, want dan is de kans groot dat men dat adres blijft gebruiken.

De tweede stap is het aanpassen van al uw accounts, denk daarbij aan Facebook, Twitter, Pinterest, maar ook bijvoorbeeld abonnementen op kranten, tijdschriften enzovoort. Vergeet ook niet DigiD en de banken. Omdat de kans bestaat dat u een aantal contacten vergeet te informeren, is het verstandig om voorlopig ook even uw oude adres aan te houden. Immers, bij verhuizing gebruikt u daarvoor ook een doorstuurservice.

Het wijzigen van e-mailadressen bij instanties zoals banken, DigiD en Facebook moet u zelf doen door in te loggen op de betreffende website en daaronder de persoonlijke gegevens, het nieuwe e-mailadres in te vullen. De meeste instanties zullen deze wijziging aan u bevestigen.

Alle andere contacten zult u met een mailtje zelf moeten informeren. Als u dit doet, denk dan wel aan de privacy van de contacten en zet niet alle namen in de CC of BCC (zie hier voor meer uitleg over BCC).

 

Als dit gebeurd is, kan er nog een extra stap worden gezet door in uw bestaande mailadres een doorstuurservice in te richten, of een afwezigheidsmelding te activeren. Deze doorstuurservice of afwezigheidsmelding kunt u bij e-mail zelf inrichten. Dat inrichten is per mailprogramma verschillend.

Gebruikt u bijvoorbeeld Outlook als mailprogramma, dan werkt dit als volgt:

 

Voor Microsoft Office Outlook 2016, 2013 en 2010:

Open het tabblad Bestand en klik op het tabblad Info in het menu.

Klik op Automatische antwoorden (bij afwezigheid).

In het dialoogvenster Automatische antwoorden schakelt u het selectievakje Automatische antwoorden verzenden in.

Vul in het tekstvak uw gewenste tekst in. Bijvoorbeeld: Dit mailadres is vervallen en wordt niet meer gelezen. Wilt u uw berichten sturen naar: uwnaam@mailadres.com.

 

U kunt ook voor andere instellingen kiezen. Bijvoorbeeld een maand lang alleen de berichten laten doorsturen naar uw nieuwe adres, waardoor u zelf ziet wie uw nieuwe adres nog niet heeft gebruikt, of u ziet degenen die u vergeten bent te informeren. Maak een filter aan in uw nieuwe maildienst, zodat de mails van uw oude mailadres in een aparte map terechtkomen. Eens per week kunt u die map doorlopen om te zien of er nog mail binnenkomt. In een ideale situatie komt er na een paar maanden alleen nog spam op binnen.

 

Nieuwsbrieven van bedrijven hebben meestal als afzender noreply@..........nl. Verstuurders van nieuwsbrieven hebben de wettelijke verplichting om onderin de mail een afmeld en/of wijziging te vermelden. Via deze links kunt u dan alsnog uw mailadres aanpassen of uzelf meteen afmelden.

 

Voorbeeld van deze verplichte optie in de HSLnet nieuwsbrief:

 

Unsubscribe

Veel succes met uw nieuwe e-mailinstellingen!