Dit moet je weten

<< Klik om inhoudsopgave weer te geven >>

Navigatie:>  Welkom op onze help pagina's >

Dit moet je weten

Onderstaand enkele belangrijke weetjes voor zowel LEDEN als NIET-LEDEN

 

Belangrijke info voor leden van HSLnet:

Adres wijzigingen

Adreswijzigingen worden in eerste instantie afgehandeld door uw provider. Daar neemt u de diensten af en daar betaalt u de rekeningen. U geeft daar dus ook uw wijzigingen door.

Daarnaast bent u als gebruiker ook lid van de coöperatie HSLnet.

HSLnet stuurt regelmatig nieuwsbrieven rond en organiseert bijzondere informatie avonden. Wij benaderen onze leden uitsluitend via een nieuwsbrief of persoonlijk via e-mail. Wijzigen er dus adres gegevens dan zijn wij hiervan ook graag op de hoogte en omdat onze providers in het kader van de wet op de privacy niet alle gegevens met ons mogen delen ontvangen wij uitsluitend de postcode en huisnummer informatie en de provider waarbij u de diensten afneemt.

Geeft u daarom ook uw wijzigingen apart aan ons door via e-mail aan:link help@hslnet.nl.

Als u de maandelijkse nieuwsbrief ontvangt kunt u daarop ook de wijzigingen doorgeven met de link die onderaan iedere pagina staat.

Nieuwsbrieven en informatie ochtenden / avonden.

HSLnet stuurt u maandelijks nieuwtjes en weetjes toe via de nieuwsbrief. U kunt zich aanmelden op de nieuwsbrief link via deze link.

Op deze pagina-link vindt u ook de 12 laatst verschenen nieuwsbrieven.

Met enige regelmaat worden ook thema ochtenden georganiseerd waarin actuele onderwerpen worden behandeld die direct of indirect te maken hebben met uw glasvezel aansluiting. Zo behandelden wij o.a. Thema Wifi; het thema beveiliging en het thema backup.

Kan ik een alarmsysteem aansluiten?

Ja dat kan. Natuurlijk hangt dit wel af van de centrale. Er moet echter meestal wel rekening worden gehouden met:

1.IP converter laten monteren door de alarm installateur.

2.Een Battery backup voor het modem bij stroomuitval. Dit wordt niet door iedereen gemonteerd omdat men er van uitgaat dat de stroom niet zo dikwijls uitvalt.

Voor de beste adviezen neemt u uiteraard contact op met uw installateur.

VAIBR en Trined: M7 IPTV decoder en HDMI op de TV instellen.

HDMI op de TV instellen i.c.m. de M7 IPTV decoder:

Druk de knop “Source” op de afstandbediening van de TV in (vierkantje met pijl er doorheen).

Menuutje: zoek de HDMI-toegang waarmee verbinding wordt gemaakt.

Het opstartscherm begint.

VAIBR en Trined IPTV: TV uitschakelen met afstandbediening van M7 decoder.

U kunt hiervoor een handleiding vinden door te klikken op onderstaande link:

link handleiding-afstandsbediening M7-M100.pdf (Dit is voor type M100)

link handleiding-afstandsbediening M7-M101.pdf (Dit is voor type M101)

VAIBR en Trined: M7 IPTV decoder ECO-modus en autostandby in- en uitschakelen

ECO-MODUS IN-/UITSCHAKELEN

Je kunt het energieverbruik van de ontvanger beperken door ervoor te kiezen om na een bepaalde periode over te schakelen naar een 'diepe standby'. De ontvanger zal dan na vier uur stanby overschakelen naar ECO-modus.

Druk op de menu-knop op de afstandsbediening van de ontvanger

Selecteer 'Instellingen' en druk op OK

Selecteer 'Auto-standby' en druk op OK

Zorg ervoor dat 'ECO-modus inschakelen' is aangevinkt

Druk op de EXIT-knop om het menu te verlaten

Belangrijke opmerking: wanneer de ECO-modus is ingeschakeld kun kun je alleen de eerste vier uur nadat je de ontvanger hebt uitgezet nog opnames inplannen via de CanalDigitaal TV app. In de diepe standby is contact met de ontvanger via de app niet meer mogelijk totdat de ontvanger weer is ingeschakeld.

AUTOSTANDBY IN-/UITSCHAKELEN

De autostandby-functie van de ontvanger staat standaard ingesteld op vier uur. Dit betekent dat de ontvanger na vier uur zonder activiteit naar standby zal gaan. Hierdoor verbruikt de ontvanger op termijn minder stroom. Je kunt ervoor kiezen om de ontvanger langer aan te laten staan voordat de ontvanger uitgaat (vier, acht of zestien uur), of geheel uitschakelen.

Druk op de menu-knop op de afstandsbediening van de ontvanger

Selecteer 'Instellingen' en druk op OK

Selecteer 'Auto-standby' en druk op OK

Wanneer het kopje 'Auto-standby activeren' aangevinkt staat zal de ontvanger automatisch uitschakelen.

Onder het kopje 'Auto-standby inschakelen' kun je aangeven hoe lang de ontvanger aan zal staan voordat de ontvanger automatisch uit gaat.

 

Brava TV.

Door tv-providers worden twee soorten Brava ter beschikking gesteld: Brava.NL(klassiek) en BravaHD (meer internationaal georiënteerd).

De eerste is met Nederlandstalige ondertiteling, de tweede in het Engels. Het programma van de Nederlandse Brava.nl is conform de tv-bladen en de kranten. Het programma van BravaHD is alleen te vinden op internet.( http://www.bravahd.com/tv-gids.html ). Opera's worden door Brava.NL in de avond uitgezonden; BravaHD meestal in de avonduren en 's nachts.

VAIBR zend vooralsnog alleen de BravaHD uit. De overige providers zenden Brava NL uit.

FOX sports

Fox Sports heeft diverse sportkanalen. Dit zijn allemaal betaalzenders die als extra optie bijgekocht kunnen worden. (Informeer hiervoor bij uw provider)

FOX Sports Eredivisie: Drie kanalen met live alle wedstrijden uit de Eredivisie, veel aandacht voor de Jupiler League en het KNVB Beker toernooi. Kijk daarnaast naar vele extra’s, zoals Club TV, boeiende voetbaldocumentaires, FOX Sports Vandaag, De Eretribune en De Tafel van Kees.

FOX Sports International: Op FOX Sports International kijk je naar live internationaal topvoetbal uit de Premier League, Bundesliga, UEFA Europa League en de belangrijkste bekertoernooien. Verder is er aandacht voor toptennis uit de ATP World Tour en Wimbledon, de MLB, NFL, NHL en UFC.

Daarnaast heeft FOX Sports Go ook via internet enkele kanalen beschikbaar. (live.foxsports.nl). Ook via Apps op o.a. IPad en Android. Deze extra kanalen zijn alleen toegankelijk via internet en alleen voor leden. Houdt je accountgegevens bij de hand. Deze accountgegevens worden ook weer verstrekt door de provider. (Kijk hiervoor op uw klanten pagina bij de provider).

 

Belangrijke info voor NIET leden van HSLnet:

Ik heb een bevestiging gekregen van de opzegging van mijn huidige dienstenaanbieder, wat nu?

De overstapdatum die u van uw huidige dienstenaanbieder heeft doorgekregen dient u aan uw nieuwe provider door te geven. Alleen op deze manier kan uw nieuwe provider er voor zorgen dat u geen dag zonder telefoon komt.

Mijn contract van de huidige provider (KPN/Ziggo) vervalt binnenkort en ik overweeg om over te stappen, wat nu?

Uw contract van uw huidige provider (KPN/Ziggo) kunt u gewoon aanhouden, u houdt uw huidige abonnement met dezelfde prijs, u kunt hierna maandelijks opzeggen. Ga alleen geen nieuwe verplichtingen aan, of accepteer geen wijzigingen want dit betekent automatisch een nieuw jaarcontract. Als u zich aanmeldt bij één van onze providers wordt door hen de overstap geregeld en zult u nooit dubbel betalen.

Onze providers vindt u hier:

Contracten en opzegtermijn

Iedere provider heeft in principe een jaarcontract, dat na één jaar is op te zeggen. De opzeg termijn is dan 1 maand. Soms worden hierop uitzonderingen gemaakt en is de contractduur 2 jaar. Dit mag alleen als de provider extra apparatuur levert die door hen ook aangesloten wordt. (U heeft dan een vorm van afbetaling op de hardware die een looptijd heeft van 2 jaar. Dit gebeurt ook veel bij Mobiele abonnementen. (Gratis telefoon en maandelijkse betaling van een vast bedrag voor afbetaling van de telefoon).

Sluit u een nieuw contract af dan heeft u een wettelijke bescherming van 14 dagen. Dit betekent dat u binnen 14 dagen na het aangaan van de verbintenis het recht heeft deze te ontbinden zonder opgaaf van reden.

Mijn huidige provider zegt niets te weten van mijn opzegging, wat nu?

Helaas blijkt het wel meer voor te komen dat de dienstenaanbieders zeggen dat ze niets weten van de opzegging en dat de klant (u) hierdoor onverwacht geconfronteerd worden met een afsluiting. Providers zijn volgens de Telecomwet verplicht binnen maximaal 3 weken een schriftelijke melding te doen aan haar klant, aan u dus. De nieuwe provider kan en mag niet namens de klant de opzegging doorgeven omdat zij niet de contractant zijn. Men verstuurt enkel de opzegging "namens u", maar u bent de contractant.

Vervolgens is het erg vervelend wanneer uw nieuwe dienstenaanbieder niet weet wanneer de afsluitdatum is zodat men niet op tijd de portering (= omzetten telefoon nummer) in gang kan zetten met alle problematische gevolgen van dien!

Enkel de bestaande provider kan u bij problemen hierover verder informeren. Wij merken dat sommige bestaande providers zelf niet alles goed voor elkaar hebben en blijven ontkennen dat de opzegging in gang gezet is, terwijl de overstap op de achtergrond al wel in gang gezet is.

Wat biedt HSLnet mij?

Wat heeft HSLnet en haar providers u te bieden:

Superieur Netwerk, geschikt voor de toekomst!

Goed Basispakket, tegen zeer concurrerende glasvezeltarieven. Buurgemeenten betalen tot €15 per maand meer voor het zelfde Basispakket!.

Lokale diensten mogelijk.

Zorg op afstand: o.a. Zuidzorg.

Uitbreiding lokale diensten in de toekomst.

Prijsgarantie, omdat er meerdere providers mogelijk zijn op het open netwerk.

Overstapservice met nummerbehoud telefonie.

Installatieservice.

Plaatselijke hulpavonden.

Lokaal service-, en informatiepunt.

Krijg ik analoge televisie of digitale televisie?

U krijgt een analoge en digitale aansluiting voor de televisie. Het signaal komt via de coax zowel analoog als digitaal bij u binnen, meestal naast uw huidige aansluiting van UPC en KPN. Daar wordt het glasvezelmodem geplaatst.

De huidige bekabeling in uw huis (coax kabels) kan blijven liggen en het blijft dus mogelijk om ook meerdere televisies hierop aan te sluiten. De aanbieders op HSLnet gaan ook digitale televisie aanbieden. Voor oudere televisies heeft u dan soms een kastje (zogenaamde set-top box) nodig. De nieuwere TV's (vanaf ongeveer 2009) kunnen direct het digitale signaal weergeven. (Kijk in de handleiding van uw TV of deze een zogenaamde DVB-C tuner heeft. (Oudere TV's hebben alleen maar een DVB-T tuner (=analoog)).

U kunt ook via de internet aansluiting TV kijken (=IPTV). In dat geval heeft u ook een speciale settopbox nodig die het internet signaal omzet naar een HDMI signaal.

Loop ik de kans dat mijn telefoon, internet en televisie het niet meer doen?

Nee, u blijft haarscherpe televisie kijken, snel internet gebruiken en telefoneren via het glasvezelnetwerk van HSLnet.

Uw nieuwe provider zorgt ervoor dat u hooguit enkele uren zonder werkende diensten zit. De meest kritische omschakeling is de telefoon. Dit moet eerst vrijgegeven worden door de oude provider voordat de nieuwe provider dit kan activeren.

Alles werkt en ik heb geen zin meer in gedoe, ook al is er een nieuwe leverancier. Wat nu?

Aan het eind van het contract jaar, kijkt u naar de dienstenaanbieders die dan op het glasvezelnetwerk van HSLnet actief zijn en wat hun aanbod is. Dan kiest u op dat moment wat voor u aantrekkelijk is. Realiseer u goed dat deze markt sterk in beweging is en de technieken en mogelijkheden jaarlijks sterk wijzigen. Blijf op de hoogte en schakel op tijd om.

Moet ik een nieuwe TV kopen als ik naar HSLnet ga?

Neen, u hoeft geen nieuwe TV te kopen als u op HSLnet glasvezel overstap. Wel moet u zich goed afvragen welke wensen u heeft. Ter overweging daarom de volgende vragen:

Wil ik interactieve TV (Zoals nu o.a. Ziggo en KPN aanbieden)?

Wil ik extra betaalzenders kunnen ontvangen (Zoals Fox-sport eredivisie)?

Wil ik een perfecte beeldkwaliteit?

Is de TV voor mij belangrijker dan een stabiel internet signaal?

Wil ik internet mogelijkheden?

Ga ik uitsluitend via IPTV kijken (Interactief)?

Heeft mijn TV een DVB-C tuner

Wil ik opname mogelijkheid (En op meerdere zenders tegelijk)?

Moet de TV communiceren met andere apparaten in huis (link DNLA)?

Moet de TV SMART zijn?

Wil ik ook op tablet en smartphone TV kunnen kijken?

Heb ik meerdere TV's in huis?

Welke zenders MOET ik beslist kunnen kijken?

Wil ik o.a. Uitzending Gemist kunnen zien. (Of doe ik dit via de PC)?

 

Uw persoonlijke eisen en wensen spelen daarom een belangrijke rol bij de keuze.

 

Wellicht heeft u nog andere vragen?

We kunnen ons indenken dat het voor een gemiddelde gebruiker niet gemakkelijk is om een keuze te maken mede omdat persoonlijke situaties sterk kunnen verschillen. Daarom heeft HSLnet onafhankelijke vrijwilligers die uw situatie samen met u bekijken en u ook op basis van de infra structuur in uw huis adviezen kunnen geven over de mogelijkheden. Dit advies is kosteloos en geheel zonder verplichting. Stuur een mail naar link help@hslnet.nl of kom naar onslink informatiecentrum

U kunt zich ook goed oriënteren op de website:link www.hdtvnieuws.nl

Kan ik meerdere TV's gebruiken?

U kunt het televisiesignaal verdelen met een traditionele coax splitter en daarmee meer televisies aansluiten. link Hier vindt u meer uitleg over splitters en meerdere TV's aansluiten. Voor digitale televisie is per (oude) televisie een settopbox benodigd (deze wordt niet meegeleverd in uw abonnement). Nieuwe televisies kunnen voorzien worden van een smartcard als u link aanvullende (betaal) zenders wilt kijken.

Kan mijn radio/tuner op dezelfde manier aangesloten blijven?

Ja, het glasvezelmodem heeft een normale coax aansluiting waar het analoge signaal voor TV en Radio overheen loopt. Er kan dus normaal van het analoge signaal gebruik gemaakt worden zoals u nu gewend bent. Overigens heeft u bij een digitale TV ook de beschikking over een groot aantal radiozenders in digitale kwaliteit.

Aansluittarieven HSLnet

Inmiddels is Spitters klaar met de aanleg van het glasvezelnetwerk in de kernen. Helaas heeft niet iedereen ervoor gekozen om de glasvezelaansluiting actief te laten aanbrengen. Maar natuurlijk kan dat nog altijd!

Dus als u alsnog graag gebruik maakt van het glasvezelnetwerk van HSLnet, neem dan contact met ons op, via link help@hslnet.nl of kom naar ons link informatiecentrum.

HSLnet heeft een overzicht gemaakt van tarieven voor de zogenaamde na-aansluitingen. U kunt deze tarieven hieronder vinden. De prijzen gelden alleen bij nieuwe aansluitingen en zijn exclusief B.T.W. Dit heeft te maken met het feit dat Spitters hier speciaal voor terug moet komen. Bij projectmatige bouw (bijv. Providentia of straks De Bulders) probeert HSLnet afspraken met de projectontwikkelaar te maken.

De hieronder genoemde tarieven zijn onder voorbehoud en kunnen wijzigen in de toekomst. Er wordt een onderscheid gemaakt tussen de diverse situaties en de diverse benodigde werkzaamheden.

 

U bent een consument woonachtig in de kern van Heeze, Leende of Sterksel en de glasvezelaansluiting is reeds bij u binnengebracht.

De volgende handelingen zijn nog benodigd voordat u een actieve aansluiting in huis heeft:

Patchen in de wijkcentrale;

Testen;

Administratieve werkzaamheden.

U betaalt hiervoor: € 0,-.

 

U bent een consument woonachtig in de kern van Heeze, Leende of Sterksel en u heeft ervoor gekozen de glasvezel niet bij u in huis op een bodemplaat af te laten werken. De glasvezelkabel ligt onder de grond op een rol bij uw voorgevel.

De volgende handelingen zijn nog benodigd voordat u een actieve aansluiting in huis heeft:

Graafwerkzaamheden, binnenbrengen van de kabel;

Afmontage van de kabel;

Patchen in de wijkcentrale;

Testen;

Administratieve werkzaamheden.

U betaalt hiervoor: € 250,- excl. BTW. ( let op; op dit moment nog gratis, indien U nu een abonnement afsluit)

 

U bent een consument woonachtig in de kern van Heeze, Leende of Sterksel en u heeft ervoor gekozen de glasvezel niet bij u in huis op een bodemplaat af te laten werken. De glasvezelkabel ligt onder de grond op een rol op uw erfgrens.

De volgende handelingen zijn nog benodigd voordat u een actieve aansluiting in huis heeft:

Graafwerkzaamheden, grondboring, binnenbrengen van de kabel;

Afmontage van de kabel;

Patchen in de wijkcentrale;

Testen;

Administratieve werkzaamheden.

U betaalt hiervoor: € 500,- excl. BTW. ( let op; op dit moment nog gratis, indien U nu een abonnement afsluit )

 

In-, & Uitbreidingsgebieden binnen de gemeente

In de toekomstige In-, & Uitbreidingsgebieden binnen Heeze-Leende kunt u kiezen voor een HSLnet glasvezelaansluiting. Bij projectmatige bouw (bijv. De Toversnest of De Bulders) probeert HSLnet afspraken met de projectontwikkelaar te maken. De prijzen hiervoor zijn nog niet bekend. U kunt hiernaar altijd informeren via link help@hslnet.nl of kom naar ons link informatiecentrum.