Dit moet je weten

<< Klik om inhoudsopgave weer te geven >>

Navigatie:>  Welkom op onze help pagina's >

Dit moet je weten

Onderstaand enkele belangrijke weetjes voor zowel LEDEN als NIET-LEDEN

 

Belangrijke info voor leden van HSLnet:

Adres wijzigingen

Adreswijzigingen worden in eerste instantie afgehandeld door de provider. Daar neem je de diensten af en daar betaal je de rekeningen. Je geeft daar dus ook de wijzigingen door.

Daarnaast ben je als gebruiker ook lid van de coöperatie HSLnet.

HSLnet stuurt regelmatig nieuwsbrieven rond en organiseert bijzondere informatie avonden. Wij benaderen onze leden uitsluitend via een nieuwsbrief of persoonlijk via e-mail. Wijzigen er dus adres gegevens dan zijn wij hiervan ook graag op de hoogte en omdat onze providers in het kader van de wet op de privacy niet alle gegevens met ons mogen delen ontvangen wij uitsluitend de postcode en huisnummer informatie en de provider waarbij je de diensten afneemt.

Geef daarom ook de wijzigingen apart aan ons door via e-mail aan:link help@hslnet.nl.

Als je onze nieuwsbrief ontvangt kun je daarop ook de wijzigingen doorgeven met de link die onderaan iedere pagina staat.

Nieuwsbrieven en informatie ochtenden / avonden.

HSLnet stuurt regelmatig nieuwtjes en weetjes toe via de nieuwsbrief. Je kunt je aanmelden op de nieuwsbrief link via deze link.

Op deze pagina-link vindt je ook de laatst verschenen nieuwsbrieven.

Soms worden ook thema ochtenden georganiseerd waarin actuele onderwerpen worden behandeld die direct of indirect te maken hebben met de glasvezel aansluiting. Zo behandelden wij o.a. Thema Wifi; het thema beveiliging en het thema backup.

Kan ik een alarmsysteem aansluiten?

Ja dat kan. Natuurlijk hangt dit wel af van de centrale. Er moet echter meestal wel rekening worden gehouden met:

1.IP converter laten monteren door de alarm installateur.

2.Een Battery backup voor het modem bij stroomuitval. Dit wordt niet door iedereen gemonteerd omdat men er van uitgaat dat de stroom niet zo dikwijls uitvalt.

Voor de beste adviezen neem je uiteraard contact op met de installateur.

Specifieke instellingen op apparatuur van de providers

De verschillende providers leveren ook verschillende aanvullende hardware zoals settop box of een ander modem. Als je hierover vragen hebt dan kunnen wij je hier niet verder helpen maar ga naar de website van de provider en je zult daar meestal de betreffende handleidingen vinden.

 

Brava TV.

Door tv-providers worden twee soorten Brava ter beschikking gesteld: Brava.NL(klassiek) en BravaHD (meer internationaal georiënteerd).

De eerste is met Nederlandstalige ondertiteling, de tweede in het Engels. Het programma van de Nederlandse Brava.nl is conform de tv-bladen en de kranten. Het programma van BravaHD is alleen te vinden op internet.( http://www.bravahd.com/tv-gids.html ). Opera's worden door Brava.NL in de avond uitgezonden; BravaHD meestal in de avonduren en 's nachts.

VAIBR zend vooralsnog alleen de BravaHD uit. De overige providers zenden Brava NL uit.

FOX sports

Fox Sports heeft diverse sportkanalen. Dit zijn allemaal betaalzenders die als extra optie bijgekocht kunnen worden. (Informeer hiervoor bij de provider)

FOX Sports Eredivisie: Drie kanalen met live alle wedstrijden uit de Eredivisie, veel aandacht voor de Jupiler League en het KNVB Beker toernooi. Kijk daarnaast naar vele extra’s, zoals Club TV, boeiende voetbaldocumentaires, FOX Sports Vandaag, De Eretribune en De Tafel van Kees.

FOX Sports International: Op FOX Sports International kijk je naar live internationaal topvoetbal uit de Premier League, Bundesliga, UEFA Europa League en de belangrijkste bekertoernooien. Verder is er aandacht voor toptennis uit de ATP World Tour en Wimbledon, de MLB, NFL, NHL en UFC.

Daarnaast heeft FOX Sports Go ook via internet enkele kanalen beschikbaar. (live.foxsports.nl). Ook via Apps op o.a. IPad en Android. Deze extra kanalen zijn alleen toegankelijk via internet en alleen voor leden. Houdt je accountgegevens bij de hand. Deze accountgegevens worden ook weer verstrekt door de provider. (Kijk hiervoor op de klanten pagina bij de provider).

 

Belangrijke info voor NIET leden van HSLnet:

Ik heb een bevestiging gekregen van de opzegging van mijn huidige dienstenaanbieder, wat nu?

De overstapdatum die je van de huidige dienstenaanbieder hebt doorgekregen dien je aan de nieuwe provider door te geven. Alleen op deze manier kan de nieuwe provider er voor zorgen dat je geen dag zonder telefoon komt.

Mijn contract van de huidige provider (KPN/Ziggo) vervalt binnenkort en ik overweeg om over te stappen, wat nu?

Uw contract van de huidige provider (KPN/Ziggo) kun je gewoon aanhouden, je houdt het huidige abonnement met dezelfde prijs, je kunt hierna maandelijks opzeggen. Ga alleen geen nieuwe verplichtingen aan, of accepteer geen wijzigingen want dit betekent automatisch een nieuw jaarcontract. Als je je aanmeldt bij één van onze providers wordt door hen de overstap geregeld en zul je nooit dubbel betalen.

Onze providers vindt je hier:

Contracten en opzegtermijn

Iedere provider heeft in principe een jaarcontract, dat na één jaar is op te zeggen. De opzeg termijn is dan 1 maand. Soms worden hierop uitzonderingen gemaakt en is de contractduur 2 jaar. Dit mag alleen als de provider extra apparatuur levert die door hen ook aangesloten wordt. (Je hebt dan een vorm van afbetaling op de hardware die een looptijd heeft van 2 jaar. Dit gebeurt ook veel bij Mobiele abonnementen. (Gratis telefoon en maandelijkse betaling van een vast bedrag voor afbetaling van de telefoon).

Sluit je een nieuw contract af dan heb je een wettelijke bescherming van 14 dagen. Dit betekent dat je binnen 14 dagen na het aangaan van de verbintenis het recht heeft deze te ontbinden zonder opgaaf van reden.

Mijn huidige provider zegt niets te weten van mijn opzegging, wat nu?

Helaas blijkt het wel meer voor te komen dat de dienstenaanbieders zeggen dat ze niets weten van de opzegging en dat de klant (u) hierdoor onverwacht geconfronteerd worden met een afsluiting. Providers zijn volgens de Telecomwet verplicht binnen maximaal 3 weken een schriftelijke melding te doen aan haar klant, aan jouw dus. De nieuwe provider kan en mag niet namens de klant de opzegging doorgeven omdat zij niet de contractant zijn. Men verstuurt enkel de opzegging "namens u", maar jij bent de contractant.

Vervolgens is het erg vervelend wanneer de nieuwe dienstenaanbieder niet weet wanneer de afsluitdatum is zodat men niet op tijd de portering (= omzetten telefoon nummer) in gang kan zetten met alle problematische gevolgen van dien!

Enkel de bestaande provider kan je bij problemen hierover verder informeren. Wij merken dat sommige bestaande providers zelf niet alles goed voor elkaar hebben en blijven ontkennen dat de opzegging in gang gezet is, terwijl de overstap op de achtergrond al wel in gang gezet is.

Wat biedt HSLnet mij?

Wat heeft HSLnet en haar providers je te bieden:

Superieur Netwerk, geschikt voor de toekomst!

Goed Basispakket, tegen zeer concurrerende glasvezeltarieven. Buurgemeenten betalen tot €15 per maand meer voor het zelfde Basispakket!.

Lokale diensten mogelijk.

Zorg op afstand: o.a. Zuidzorg.

Uitbreiding lokale diensten in de toekomst.

Prijsgarantie, omdat er meerdere providers mogelijk zijn op het open netwerk.

Overstapservice met nummerbehoud telefonie.

Installatieservice.

Plaatselijke hulpavonden.

Lokaal service-, en informatiepunt.

Krijg ik analoge televisie of digitale televisie?

Je krijgt een analoge en digitale aansluiting voor de televisie. Het signaal komt via de coax zowel analoog als digitaal binnen, meestal naast de huidige aansluiting van UPC en KPN. Daar wordt het glasvezelmodem geplaatst.

De huidige bekabeling in huis (coax kabels) kan blijven liggen en het blijft dus mogelijk om ook meerdere televisies hierop aan te sluiten. De aanbieders op HSLnet gaan ook digitale televisie aanbieden. Voor oudere televisies heb je dan soms een kastje (zogenaamde set-top box) nodig. De nieuwere TV's (vanaf ongeveer 2009) kunnen direct het digitale signaal weergeven. (Kijk in de handleiding van de TV of deze een zogenaamde DVB-C tuner heeft. (Oudere TV's hebben alleen maar een DVB-T tuner (=analoog)).

Je kunt ook via de internet aansluiting TV kijken (=IPTV). In dat geval heb je ook een speciale settopbox nodig die het internet signaal omzet naar een HDMI signaal.

Let goed op het aanbod van onze providers. Analoge en digitale TV wordt niet meer door alle providers geleverd.

Loop ik de kans dat mijn telefoon, internet en televisie het niet meer doen?

Nee, je blijft haarscherpe televisie kijken, snel internet gebruiken en telefoneren via het glasvezelnetwerk van HSLnet.

Uw nieuwe provider zorgt ervoor dat je niet uren zonder werkende diensten zit. De meest kritische omschakeling is de telefoon. Dit moet eerst vrijgegeven worden door de oude provider voordat de nieuwe provider dit kan activeren.

Alles werkt en ik heb geen zin meer in gedoe, ook al is er een nieuwe leverancier. Wat nu?

Aan het eind van het contract jaar, kijk je naar de dienstenaanbieders die dan op het glasvezelnetwerk van HSLnet actief zijn en wat hun aanbod is. Dan kies je op dat moment wat aantrekkelijk is. Realiseer je goed dat deze markt sterk in beweging is en de technieken en mogelijkheden jaarlijks sterk wijzigen. Blijf op de hoogte en schakel op tijd om.

Moet ik een nieuwe TV kopen als ik naar HSLnet ga?

Neen, je hoeft geen nieuwe TV te kopen als je op HSLnet glasvezel overstapt. Wel moet je je goed afvragen welke wensen je hebt. Ter overweging daarom de volgende vragen:

Wil ik interactieve TV (Zoals nu o.a. Ziggo en KPN aanbieden)?

Wil ik extra betaalzenders kunnen ontvangen (Zoals Fox-sport eredivisie)?

Wil ik een perfecte beeldkwaliteit?

Is de TV voor mij belangrijker dan een stabiel internet signaal?

Wil ik internet mogelijkheden?

Ga ik uitsluitend via IPTV kijken (Interactief)?

Heeft mijn TV een DVB-C tuner

Wil ik opname mogelijkheid (En op meerdere zenders tegelijk)?

Moet de TV communiceren met andere apparaten in huis (DNLA)?

Moet de TV SMART zijn?

Wil ik ook op tablet en smartphone TV kunnen kijken?

Heb ik meerdere TV's in huis?

Welke zenders MOET ik beslist kunnen kijken?

Wil ik o.a. Uitzending Gemist kunnen zien. (Of doe ik dit via de PC)?

Oudere Smart TV's (Van voor 2014) zijn dikwijls niet meer geschikt voor Uitzending gemist.

 

Uw persoonlijke eisen en wensen spelen daarom een belangrijke rol bij de keuze.

 

Wellicht heb je nog andere vragen?

We kunnen ons indenken dat het voor een gemiddelde gebruiker niet gemakkelijk is om een keuze te maken mede omdat persoonlijke situaties sterk kunnen verschillen. Daarom heeft HSLnet onafhankelijke vrijwilligers die de situatie bekijken en je mede op basis van de infra structuur in huis adviezen kunnen geven over de mogelijkheden. Dit advies is kosteloos en geheel zonder verplichting. Stuur een mail naar link help@hslnet.nl of kom naar onslink informatiecentrum

Je kunt je ook goed oriënteren op de website:link www.hdtvnieuws.nl

Kan ik meerdere TV's gebruiken?

Je kunt het televisiesignaal verdelen met een traditionele coax splitter en daarmee meer televisies aansluiten. link Hier vindt je meer uitleg over splitters en meerdere TV's aansluiten. Voor digitale televisie is per (oude) televisie een settopbox benodigd (deze wordt niet meegeleverd in het abonnement). Nieuwe televisies kunnen voorzien worden van een smartcard als je link aanvullende (betaal) zenders wilt kijken.

Kan mijn radio/tuner op dezelfde manier aangesloten blijven?

Ja, het glasvezelmodem heeft een normale coax aansluiting waar het analoge signaal voor TV en Radio overheen loopt. Er kan dus normaal van het analoge signaal gebruik gemaakt worden zoals je nu gewend bent. Overigens heb je bij een digitale TV ook de beschikking over een groot aantal radiozenders in digitale kwaliteit.

Aansluittarieven HSLnet

Inmiddels is Spitters klaar met de aanleg van het glasvezelnetwerk in de kernen. Helaas heeft niet iedereen ervoor gekozen om de glasvezelaansluiting actief te laten aanbrengen. Maar natuurlijk kan dat nog altijd!

Dus als je alsnog graag gebruik maakt van het glasvezelnetwerk van HSLnet, neem dan contact met ons op, via link help@hslnet.nl of kom naar ons link informatiecentrum.

HSLnet heeft een overzicht gemaakt van tarieven voor de zogenaamde na-aansluitingen. Je kunt deze tarieven hieronder vinden. De prijzen gelden alleen bij nieuwe aansluitingen en zijn exclusief B.T.W. Dit heeft te maken met het feit dat Spitters hier speciaal voor terug moet komen. Bij projectmatige bouw (bijv. Providentia of De Bulders) probeert HSLnet afspraken met de projectontwikkelaar te maken.

De hieronder genoemde tarieven zijn onder voorbehoud en kunnen wijzigen in de toekomst. Er wordt een onderscheid gemaakt tussen de diverse situaties en de diverse benodigde werkzaamheden.

 

Je bent een consument woonachtig in de kern van Heeze, Leende of Sterksel en de glasvezelaansluiting is reeds bij je binnengebracht.

De volgende handelingen zijn nog benodigd voordat je een actieve aansluiting in huis hebt:

Patchen in de wijkcentrale;

Testen;

Administratieve werkzaamheden.

Je betaalt hiervoor: € 0,-.

 

Je bent een consument woonachtig in de kern van Heeze, Leende of Sterksel en je hebt ervoor gekozen de glasvezel niet in huis op een bodemplaat af te laten werken. De glasvezelkabel ligt onder de grond op een rol bij de voorgevel.

De volgende handelingen zijn nog benodigd voordat je een actieve aansluiting in huis hebt:

Graafwerkzaamheden, binnenbrengen van de kabel;

Afmontage van de kabel;

Patchen in de wijkcentrale;

Testen;

Administratieve werkzaamheden.

Je betaalt hiervoor: € 250,- excl. BTW. ( let op; op dit moment nog gratis, indien je nu een abonnement afsluit)

 

Je bent een consument woonachtig in de kern van Heeze, Leende of Sterksel en je hebt ervoor gekozen de glasvezel niet in huis op een bodemplaat af te laten werken. De glasvezelkabel ligt onder de grond op een rol op de erfgrens.

De volgende handelingen zijn nog benodigd voordat je een actieve aansluiting in huis hebt:

Graafwerkzaamheden, grondboring, binnenbrengen van de kabel;

Afmontage van de kabel;

Patchen in de wijkcentrale;

Testen;

Administratieve werkzaamheden.

Je betaalt hiervoor: € 500,- excl. BTW. ( let op; op dit moment nog gratis, indien je nu een abonnement afsluit )

 

In-, & Uitbreidingsgebieden binnen de gemeente

In de toekomstige In-, & Uitbreidingsgebieden binnen Heeze-Leende kun je kiezen voor een HSLnet glasvezelaansluiting. Bij projectmatige bouw (bijv. De Toversnest of De Bulders) probeert HSLnet afspraken met de projectontwikkelaar te maken. De prijzen hiervoor zijn nog niet bekend. Je kunt hiernaar altijd informeren via link help@hslnet.nl of kom naar ons link informatiecentrum.